علل خودکشی در سالمندان

علل خودکشی در سالمندان

جهان در طول دو دهه آينده شاهد تغييرات عمده در نيازهاي بهداشتي مردم خواهد بود. جهت اصلي اين تغييرات تبديل عوامل اصلي مرگ و مير از بيماريهاي واگيردار عفوني و سوء تغذيه به بيماريهاي غيرواگيردار نظير افسردگي و بيماريهاي قلبي است. طبق برآوردهاي انجام گرفته از بررسي سازمان بهداشت جهاني، دانشگاه هاروارد و بانك جهاني، مرگ ناشي از بيماريهاي غيرواگير در جهان با افزايشي بيش از سه برابر از 28 ميليون نفر در سال 1990 به 7/94 ميليون نفر در سال 2020 خواهد رسيد. يافته هاي اين بررسي دلالت بر اين داشتند كه پنج بيماري افسردگي، الكليسم، اختلال خلقي دو قطبي، اسكيزوفرني و اختلالات وسواس در بين ده بيماري اول مسئول بروز ناتواني در سطح جهاني جاي دارند و با توجه به درصد بالاي احتمال خودكشي در اين بيماران، به خوبي روشن است كه تمركز روي شناسايي و درمان اختلالات روانپزشكي، ميتواند نقش بسزايي در كاهش بروز و شيوع اين معضل رواني اجتماعي يعني خودكشي در جهان داشته باشد.

مرکز درمان در منزل امداد

هرچند خودكشي در كشورهاي جهان در همه گروه هاي سني اتفاق ميافتد، ليكن اين احتمال در گروه ميانسالان و سالمندان در مقايسه با ساير گروههاي سني بيشتر است. از مهمترين عوامل ابتلا به خودكشي در اين سنين وجود افسردگي و افكار خودكشي، انزوا و احساس تنهايي، مشكلات اقتصادي و مالي، بيماريهاي جسماني مزمن و ناتواني جسماني و شناختی. مطالعات انجام شده در ايران دلالت بر اين دارند كه بيماريهاي جسماني و ترس از آن، سوگ، احساس طردشدگي، احساس گناه، دردهاي مزمن، نااميدي و درماندگي و خصوصاً از دست دادن همسر از عوامل خطرآفرين اقدام به خودكشي در سالمندان مي باشد. خودكشي در افراد ميانسال و مسن يكي از علل مراجعه به مراكز درماني است كه در كشورهاي درحال توسعه كمتر به آن توجه شده است. مصرف بيش از حد دارو و يا مواد شيميائي، يكي از روشهاي اقدام به خودكشي است كه در شهرهاي بزرگ و جوامع رو به رشد در حال افزايش است.

براساس بررسي هاي محدود گزارش شده، آمار خودكشي در كشورهاي اسلامي در مقايسه با كشورهاي صنعتي فاصله زيادي دارد و در حد كمتري گزارش شده است. علت پايين تر بودن ميزان خودكشي در اين كشورها را ميتوان به اين دليل دانست كه در نزد غالب اديان الهي، و به ويژه دين اسلام اين اقدام يك گناه كبيره به شمار می رود.

مرکز آموزش های مهارتی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند *

جستجو

+