رماتیسم، بیماری شایع سالمندان

رماتیسم، بیماری شایع در سالمندان

روماتیسم مفصلی یک بیماری است که موجب التهاب، درد و تورم مفاصل بدن می‌شود. این بیماری معمولا مزمن بوده و در درازمدت می‌تواند موجب تخریب مفصل شود. از هر صد نفر، یک نفر در طول عمرش به نوعی به این بیماری مبتلا می‌شود. روماتیسم مفصلی می‌تواند زمینه خانوادگی داشته باشد و در هر سنی بروز کند ولی معمولا در سنین بین 60-40 سالگی دیده می‌شود. روماتیسم مفصلی در زنان سه برابر شایع‌تر از مردان است.

علائم روماتیسم مفصلی

مهم‌ترین علائم روماتیسم مفصلی یا آرتریت روماتوئید، درد و خشکی صبحگاهی مفاصل بدن به خصوص دست همراه با احساس ضعف و خستگی است که به ‌صورت تدریج در عرض چند هفته تا چند ماه ایجاد شده و شدت می‌یابند.

علائم روماتیسم مفصلی به سه دسته تقسیم می‌شوند. علائم عمومی، علائم مفصلی و علائم غیرمفصلی

علائم عمومی: در 70 درصد موارد شروع روماتیسم مفصلی با علائم عمومی مانند ضعف، کاهش اشتها، درد مبهم عضلات و احساس خستگی است. بیمار ممکن است ماه‌ها قبل از اینکه دچار درد و تورم مفصل شود، این علائم را داشته باشد.

علائم مفصلی: در 30 درصد موارد شروع روماتیسم مفصلی با بروز علائم مفصلی است که عبارتند از:

1.  درد مفصل که با حرکت آن یا فشار بر آن بیشتر می‌شود.
  2. تورم مفصل: در مواردی که مفاصل اندام تحتانی درگیر می‌شوند.
  3. بیمار در حین راه رفتن دچار لنگش می‌شود.
  4. احساس خشکی مفصل که در صبح بیشتر است و بعد از گذشت چند ساعت بهتر می‌شود.
  5. قرینه بودن مفاصل درگیر.

علائم غیرمفصلی: این علائم در 40 درصد از بیماران وجود دارد و بیشتر در بیمارانی دیده می‌شود که فاکتور روماتوئید در آزمایش خون آنها بالاست. مهم‌ترین این علائم عبارتند از: برجستگی‌های بدون درد زیر پوست که به آنها ندول‌های روماتیسمی می‌گویند و در یک چهارم بیماران وجود دارد. این برجستگی‌ها بیشتر در اطراف مفاصل و نقاطی که در حال فشارند، دیده می‌شوند، مانند پشت ساعد و آرنج و پشت سر. این برجستگی‌ها گاهی اوقات آسیب دیده و عفونی می‌شوند، درگیر شدن بافت ریه و پرده‌های اطراف آن که می‌تواند موجب تنگی‌نفس شود، درگیر شدن عروق خونی در هر جایی از بدن که بیشتر در عروق پوست و دستگاه عصبی است ولی می‌تواند در عروق خونی روده، طحال، لوزالمعده، ریه، کبد، گره‌های لنفاوی و کبد هم باشد. درگیری عروق در هرکدام از این اعضاء می‌تواند علائم مخصوص به آن عضو را ایجاد کند، درگیر شدن و آسیب چشم در یک درصد از بیماران ایجاد می‌شود. سفیدی چشم ملتهب و قرمز شده و چشم خشک می‌شود، التهاب در اطراف تاندون‌ها، کم‌خونی وتب از علائم آن هستند.

درمان روماتیسم مفصلی
  • طب سوزنی

این روش سنتی طب چینی از سوزن‌های فوق‌العاده ریز برای تحریک مسیرهای انرژی که “مریدین” نام دارند، استفاده می‌کند تا عدم تعادل انرژی یا “چی” را در بدن اصلاح کند.

تحقیقات زیادی در زمینه ی تاثیر طب سوزنی روی روماتیسم مفصلی (آرتریت رواتوئید) صورت نگرفته‌است اما مطالعات نشان می‌دهند که طب سوزنی در کاهش میزان درد، به ویژه درد کمر کمک می‌کند. این روش درمانی می‌تواند به بهبود علائم آرتروز نیز کمک کند.

• روغن ماهی

مطالعات متعدد نشان داده‌اند که مکمل‌های روغن ماهی می‌توانند به کاهش سفتی مفاصل ناشی از روماتیسم مفصلی کمک کنند. امگا ۳ باعث کاهش التهاب می‌شود و از شما در برابر بیماری‌های قلبی محافظت می‌‌کند. این مکمل برای افراد مبتلا به روماتیسم مفصلی که بیش از سایرین در معرض بیماری‌های قلبی قرار دارند، مفید است. به نظر می‌رسد که روغن ماهی خطری ندارد، البته در صورتی که به درستی مصرف شود. بیش از ۳ گرم در روز روغن ماهی مصرف نکنید زیرا خطر خونریزی را افزایش می‌دهد.

• رژیم غذایی‌تان را تغییر بدهید

سعی کنید یک طرح تغذیه‌ای ضد التهابی را پیش بگیرید و به فکر استفاده از رژیم خود ایمن و/یا رژیم کم اگزالات نیز باشید.

• آزمایش حساسیت به غذا را انجام بدهید

شما می‌توانید یک تست بیوبازخوردی انجام بدهید تا تعیین کنید چه خوراکی‌هایی در سیستم بدن شما استرس ایجاد می‌کنند و یک رژیم حذفی برای آزمایش این که نسبت به حذف کردن یک سری خوراکی خاص در طول یک دوره‌ی زمانی چه واکنشی نشان می‌دهید دنبال کنید.

• اوضاع خوابتان را بهتر کنید

خواب با کیفیت ۸-۹ ساعته در هر شب کلید درمان و بهبود عملکرد مغز است.

• خوراکی‌های سرشار از منیزیم و ویتامین ب را در برنامه‌ی خود بگنجانید

منیزیم به بهبود الگوهای سیگنال دهنده‌ی قند خون کمک می‌کند و از مغز در برابر موانع احتمالی بر سر جریان خون ورودی محافظت می‌کند. بهترین خوراکی‌های سرشار از منیزیم شامل سبزیجات برگ‌دار سبز تیره، لبنیات حیواناتی که از علف تازه تغذیه کرده‌اند، کاکائوی خام و تخمه‌ی کدو هستند.