بیماری کبد

کبد از لحاظ اندازه بزرگ ترین عضو داخلی بدن انسان است که وظیفه ی آن ذخیره ی انرژی و حذف سموم می باشد. کبد همچنین نقش مهمی در فرایند گوارش و دستگاه هاضمه و متابولیسم مواد غذایی به عهده دارد که برای این کار 500 عمل مختلف را انجام می دهد. علاوه بر این کبد به عنوان تصفیه کننده ی خون عمل می کند.بیماری کبد عبارت است از اختلال در عملکرد کبد. همان طور که گفته شد کبد اعمال حیاتی را در بدن ایفا می کند،  در نتیجه هرگونه “بیماری کبدی” و اختلال در عملکرد کبد آسیب چشمگیری به بدن انسان وارد می کند.

بیماری های شناخته شده ی کبدی چیست؟

از انواع بیماری کبدی که می توان به آن اشاره کرد عبارتند از کبد چرب و سیروز کبدی. سیروز از مراحل پیشرفته ی بیماری کبد است. التهاب و آسیب به بافت های کبد باعث ناتوانی آن  در انجام وظایفش می شود. کبد تا زمانی که میزان چشمگیری از سلول های آن آسیب نبیند به صورت کامل از کار نمی افتد. بیماری کبد چرب به دو نوع الکلی و غیر الکلی تقسیم می شود که نوع الکلی بر اثر سوء مصرف الکل اتفاق می افتد و نوع غیر الکلی آن وضعیتی است که در آن تجمع چربی باعث التهاب کبد و کاهش تدریجی عملکرد آن می شود. از انواع دیگر بیماری کبدی می توان به هپاتیت، هموکروماتوز، بیماری ویلسون، سندروم ژیلبرت و سرطان ها اشاره کرد.

نشانه های معمول بیماری کبدی به شرح زیر است:

• حالت تهوع: استفراغ و درد در قسمت راست و فوقانی حفره ی شکمی.
  • یرقان: یرقان یا زردی که در آن پوست بیمار به دلیل افزایش بیلی روبین در خون به رنگ زرد در می آید.
  • بوی بد دهان: نفس این بیماران بوی چرک و کپک زدگی می دهد. بوی بد دهان معمولا قبل از علائم واضح تر بیماری بروز می کند.
  • بوی نامطبوع بدن: بیماری کبد غلظت و ترکیب عراق را تغییر می دهد و عرق بوی چرک می گیرد.
  • مدفوع بد رنگ: رنگ مدفوع در افراد سالم قهوه ای رنگ است. کم رنگ شدن مدفوع می تواند نشانه ی مسدود شدن مجاری صفراوی یا بیماری کبدی باشد.

چگونه می توانیم از ابتلا به بیماری کبدی پیشگیری کنیم؟

با انتخاب سبک زندگی سالم و پرهیز از مصرف کردن مشروبات الکلی می توان از بیماری کبد چرب جلوگیری کرد. پیگیری یک برنامه ی تدریجی و مستمر کاهش وزن در صورت لزوم، نیز می تواند درصد ابتلا به این بیماری را کاهش دهد. باید مصرف شکر و غذاهای سرخ کردنی را به حداقل رساند و رژیم غذائی متعادل سرشار از فیبر و ورزش هایی مانند پیاده روی، شنا و نرمش های کششی  را در برنامه ی خود قرار داد. برای پیشگیری از بیماری سیروز کبدی نیز مانند کبد چرب باید از مصرف بیش از حد الکل و نوشیدنی های  الکلی جلوگیری کرد. ابتلا به عفونت هپاتیت B  و C ، کوکائین و رابطه ی جنسی محافظت نشده نیز می توانند از علل دیگر بیماری کبدی باشد. اگر می خواهید قسمتی از بدن خود را سوراخ کنید و یا خالکوبی، مطمئن شوید که این دستگاه به درستی تمیز شده است. با پیشگیری از بیماری کبد چرب غیر الکلی، شما از خطر ابتلا به بیماری سیروز جلوگیری می کنید.