آیا از تاثیر ذهن آگاهی بر روان افراد آگاهی دارید؟

آیا از تاثیر ذهن آگاهی بر روان افراد آگاهی دارید؟

« پس از خواندن مطلبي متوجه مي شوم چيزي از آن در ذهنم نمانده و بايد دوباره آن را بخوانم»، «گاهي پيش مي آيد قرار ملاقات  هايم  را  فراموش  ميكنم».«فراموش  ميكنم  وسيله هايم  را كجا گذاشته ام»، « نام  افراد را فراموش ميكنم»، «گاهي با اينكه برخي كلمات نوك زبانم هستند اما نمي توانم آنها را به ياد آورم»، تا به حال چندين بار چنين تجربه هايي را داشته ايد؟ آيا برايتان پيش آمده كه فراموش كنيد علت رفتن تان از يك قسمت خانه به قسمت ديگر چه بوده است؟ آيا متوجه شده ايد زماني كه آدرس مي دهيد جهت راست و چپ را قاطي كنيد؟

مرکز درمان در منزل امداد

آيا تا به حال برايتان پيش آمده است زماني كه مشغول انجام كاري هستيد در گوش دادن به صحبت هاي افرادي كه با شما صحبت مي كنند دچار اشكال شويد؟

این خطاها به علت مشکل در کارکرد روانشناختی است.

ذهن آگاهي، یکی از عواملی است که بر این مشکلات تاثیر دارد.

ذهن آگاهی توانایی برقراری ارتباط لحظه به لحظه به هر آنچه در لحظه ی حال در حال رخ دادن است می باشد، افرادي كه توانايي ذهن آگاهي بالايي دارند در موقعيت هاي  پرفشار به احتمال  كمتري به صورت واكنشي عكس العمل نشان مي دهند و توانايي بيشتري براي تنظيم هيجانات و رفتار خود خواهند داشت و نيز از شادي و نشاط بيشتري در زندگي  برخوردار خواهند  بود و علائم  و نشانه هاي  مشكلات روانشناختي كمتري را گزارش  خواهند كرد.

افراد ذهن آگاه افکار و احساسات خود را بدون قضاوت کردن درباره ی آن ها مشاهده می کنند و به صورت مسئولانه اقدام لازم را انجام می دهند.

فقدان ذهن آگاهي با تجربه مختصر زوال توجه و خطاهاي حافظه اي  مرتبط با آن همراه است و در دراز مدت پيامدهاي مهمي را در ارتباط با بهزيستي عاطفي به دنبال خواهد داشت.

مرکز آموزش های مهارتی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی

 

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند *

جستجو

+