نگرانی های مرتبط با سلامت در دوران یائسگی

یائسگی به معنای قطع دائمی قاعدگی ها می باشد وبطور میانگین در 51 سالگی رخ می دهد.سن یائسگی بصورت ژنتیکی تعیین می گردد و تحت تاثیر نژاد، وضعیت اجتماعی-اقتصادی، سن شروع قاعدگی ها قرار نمی گیرد.

عواقب اصلی یائسگی، عمدتا با کمبود استروژن(یکی از هورمون ها که در تنظیم سیکل های قاعدگی و…نقش دارد و در سنین باروری توسط تخمدانها ترشح می شود.) در این دوران در ارتباط است.

نگرانی های مرتبط با سلامت در دوران یائسگی

1.گرگرفتگی و علائم وازوموتور

گرگرفتگی علت اصلی مراجعه زنان برای دریافت مراقبت در دوران یائسگی می باشد. گرگرفتگی علاوه بر اینکه سبب آشفتگی زنان در محیط کار و اختلال در فعالیت های روزمره می شود، خواب فرد را نیز به هم می ریزد.بسیاری از زنان دشواری در تمرکز و ناپایداری عاطفی را در این دوران گزارش می کنند.مکانیسم فیزیولوژیک که باعث گرگرفتگی می شود، بطور کامل شناخته نشده است.

تغییرات شیوه زندگی، می تواند به صورت بی خطر این علائم را کاهش دهد.بطور مثال زندگی در محیط خنک، تعداد حملات گرگرفتگی را کاهش می دهد؛بنا براین به زنانی که دچار این عوارض هستند توصیه می شود دمای اتاق را پایین نگه دارند و لباس نازک وسبک بپوشند.

در زنان سیگاری و زنان دچار اضافه وزن این علائم شدیدتر است، بنابراین توصیه می شود برای کاهش این علائم، زنان مبتلا به اضافه وزن، وزن خود را پایین بیاورند.هم چنین به زنان سیگاری توصیه می شود که سیگار خود را ترک کنند.

برخی زنان برای رهایی از این علائم به طب مکمل پناه می آورند.بطور مثال استفاده از استروژن های گیاهی مانند سویا را در برنامه خودمی گنجانند.

طب سوزنی در کاهش علائم موثر واقع می شود.

ورزش و تنفس سریع منظم، گرگرفتگی ها را بهبود می بخشد و مزایای بهداشتی دیگری از جمله کاهش استرس را نیز دارا می باشد.

به زنانیکه در آنها این علائم شدید است و با رعایت توصیه های بالا بهبود نمی یابند، توصیه می شود که به پزشک مراجعه نمایند تا در صورت عدم ممنوعیت،برای کاهش علائم از درمان های هورمونی بهره مند گردد.زنان باید از مصرف خودسرانه هورمون ها به دلیل عوارض وخیم ناشی از آن خودداری نمایند.

2.آتروفی ادراری-تناسلی

آتروفی ادراری-تناسلی منجر به خشکی واژن و خارش، سوزش ادرار، احساس فوریت در دفع ادرارو… می شود.برای درمان این عارضه به پزشک مراجعه کنید.تجویز کرم های موضعی این علائم را تا حد زیادی تخفیف می بخشد.

3.پوکی استخوان

پوکی استخوان به معنای کاهش توده ی استخوانی می باشد.عوامل خطر اصلاح ناپذیر این عارضه عبارتند از: سن بالا، سابقه خانوادگی، سابقه شکستگی قبلی استخوان، جثه کوچک، یائسگی زودرس.عوامل خطر اصلاح پذیر شامل:استعمال دخانیات، کمبود دریافت کلسیم و ویتامین دی و شیوه زندگی کم تحرک می باشد.

از اقدامات مهم برای پیشگیری و درمان پوکی استخوان در سنین یائسگی رعایت نکات زیر می باشد:

-رعایت رژیم غذایی غنی از کلسیم و ویتامین دی استفاده از مکمل.توصیه می شود زنان هر روز1500-1000میلی گرم کلسیم و800-400واحد ویتامین دی مصرف کنند.این مقادیر از طریق مجموعه ای از رژیم غذایی و مصرف مکمل ها کسب می شود.

-ترک سیگار

-ورزش و فعالیت منظم روزانه

4.سرطان پستان

سرطان پستان یکی از نگرانی های اصلی در زمینه سلامت زنان یائسه است وهم چنین شایعترین سرطان در زنان و دومین علت اصلی مرگ ناشی از سرطان محسوب می شود.

کاربرد طولانی هورمون درمانی در یائسگی، خطر بروز این سرطان را افزایش می دهد. انجام سالانه غربالگری ماموگرافیک، میزان مرگ و میر ناشی از سرطان پستان را کاهش می دهد.