مرکز درمان در منزل سالمندی

مرکز درمان در منزل سالمندی “امداد” راه اندازی شد

همزمان با دهه فجر انقلاب اسلامی ایران، مرکز درمان در منزل سالمندی”امداد” با هدف ارائه خدمات درمانی عمومی و تخصصی به سالمندان در واحد جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی راه اندازی شد.

به گزارش ایسنا، دکتر علیرضا بهرامی رئیس این واحد جهاد دانشگاهی با بیان اینکه حفظ کرامت سالمندان اولویت اول در جهاد دانشگاهی برای راه اندازی مرکز درمان در منزل امداد” است، گفت: در همین راستا و برای رسیدگی جامع به مشکلات درمانی سالمندان، مرکز “پایش سالمندی” نیز با هدف ارائه کامل‌ترین خدمات تشخیصی و غربالگری در واحد جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی راه اندازی شده است.

وی با اشاره به هرم جمعیتی کشور و بخصوص تهران در مواجهه با پدیده سالمندی، عنوان کرد: باید برای مواجهه با بحران سالمندی در سالهای آتی برنامه ریزی کنیم چراکه این جمعیت در حال رشد، نیازمند خدمات آموزشی و درمانی ویژه هستند.

مرکز درمان در منزل امداد

مراجعات متعدد به مراکز درمانی و تداخلات دارویی معضل عمده سالمندان

دکتر بهرامی با اشاره به مساله مراجعات متعدد سالمند به مراکز درمانی و تداخلات دارویی به عنوان یکی از مشکلات عمده سالمندان، اظهار کرد: سالمندان نسبت به افراد عادی نیاز بیشتری دارند و به همین دلیل مراجعه آنها به پزشکان مختلف بیشتر شده و همین مساله به معضل تداخلات دارویی مشکلات و تبعات بعدی آن منجر می‌شود در حالی که می‌توان با راهکاری مناسب همچون ارائه خدمات در منزل، از بروز این مشکلات جلوگیری کرد.

ضرورت تغییر نوع خدمات دهی حوزه سلامت به سالمندان

وی با بیان اینکه تغییر نوع خدمات دهی حوزه سلامت به سالمندان یک ضرورت است، عنوان کرد: یکی از بهترین حالت‌ها این است که سالمند به سبک طب قدیم که حکیم برای درمان در خانه‌ها و بر بالین بیمار حاضر می‌شد، در منزل ویزیت شود. این شیوه از بهترین روش‌های درمانی است، چراکه بیمار در ساختار زندگی خود ویزیت شده و پزشک نیز با توجه به مسائل زمینه‌ای، محیطی و اجتماعی تشخیص و درمان صحیح‌تری خواهد داشت.

رئیس جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی در این رابطه به راه اندازی “مرکز درمان در منزل سالمندی امداد” در این واحد جهاد دانشگاهی اشاره کرد و گفت: ارائه خدمات درمان در منزل یا Home Care امروزه در بسیاری از کشورها باب شده، به گونه‌ای که در کشورهای پیشرفته کنار بیمارستان‌ها، مراکز اقامتی ویژه ای ایجاد شده که خدمات پاراکلینیکی اولیه را با حداقل زمان ممکن ارائه کرده و بیمار دوره نقاهت خود را در منزل و تحت نظارت بیمارستان سپری می‌کند.

کاهش زمان بستری در بیمارستان سیاست وزارت بهداشت

وی با بیان اینکه هزینه تخت بیمارستان جزو گران‌ترین هزینه هاست، عنوان کرد: سیاست وزارت بهداشت این است که با اجرای طرح‌های ویژه زمان بستری بیمار در بیمارستان را به حداقل کاهش دهد، چراکه علاوه بر صرفه جویی در هزینه بستری، از شیوع عفونت‌های بیمارستانی نیز پیشگیری می‌شود. به خصوص سالمندان به خاطر سیستم ایمنی ضعیف بیشتر در معرض آسیب عفونت‌های بیمارستانی قرار دارند.

دکتر بهرامی با بیان اینکه بیمار در زمان بستری در بیمارستان از تغذیه و شرایط روحی و روانی مناسبی نیز برخوردار نیست، افزود: با ارائه خدمات درمانی در منزل، بیمار از روحیه بهتری برخوردار بوده و رسیدگی بیشتری نیز خواهند داشت، همچنین با ارتقای روحیه پاسخ دهی به درمان نیز سریع‌تر خواهد بود.

راه اندازی مرکز پایش سلامت سالمندی

وی با اشاره به خدمات مرکز پایش سالمندی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی، تصریح کرد: بیمار در مرکز پایش سالمندی از جهت بینایی سنجی، شنوایی سنجی، تست‌های روان شناختی، مشکلات قلبی و عروقی و سایر بیماری‌های شایع این سنین پایش شده و با تشکیل پرونده سلامت رسیدگی‌های بعدی وی راحت تر خواهد بود.

ضرورت همکاری مراکز امداد در منزل با بیمارستان‌ها

وی با اشاره به مصوبه وزارت بهداشت مبنی بر ضرورت همکاری یک “مرکز امداد در منزل” در کنار بیمارستان‌ها، عنوان کرد: این طرح با هدف کاهش ضریب اشغال تخت‌های بیمارستانی ارائه شده، چراکه هر تخت بستری بیمارستان مبلغ گزافی برای دولت هزینه دارد، درصورتیکه می‌توان با برنامه ریزی مناسب از بستری‌های غیرضروری جلوگیری کرده و با اعزام پزشک و پرستار، خدمات درمانی مورد نیاز را در منزل ارائه کرد.

بسته سلامتی جهاد دانشگاهی برای سالمندان

دکتر بهرامی با بیان اینکه با راه اندازی مرکز درمان در منزل سالمندی “امداد” خدمات پایش و درمانی در قالب یک پکیج در اختیار متقاضی قرار می‌گیرد، خاطرنشان کرد: متقاضی ابتدا در مرکز پایش سلامت سالمندی پایش شده و بر اساس نتایج آن، پرونده سلامت برای سالمند تشکیل می‌شود تا از این پس ضمن پیشگیری از معضلاتی همچون تعدد مراجعه سالمند به مراکز درمانی و یا تداخلات دارویی، بهترین و با کیفیت ترین خدمات در منزل در اختیار بیمار قرار بگیرد.

کاهش چشمگیر بار بیماری در نظام سلامت با فعالیت مراکز درمان در منزل

وی با اشاره به کاهش چشمگیر هزینه و بار بیماری در نظام سلامت با فعالیت مراکز درمان در منزل، عنوان کرد: مرکز درمان در منزل “امداد” جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی در منطقه شمال تهران افتتاح شده و با توجه به آمار ۲۵ درصدی جمعیت سالمند حوزه شمیرانات، مطمئناً پتانسیل بالایی برای ارائه خدمات درمانی با کیفیت برای سالمندان عزیز وجود دارد.

دکتر بهرامی ارائه خدمات آموزشی با هدف ارتقای سطح سواد سلامت شهروندان را از دیگر برنامه‌های مرکز پایش خدمات سالمندی و مرکز “امداد” جهاد دانشگاهی عنوان کرد و افزود: خیلی وقت‌ها افراد و به خصوص سالمندان به خاطر حساسیت بیش از حد و عدم آگاهی کافی نسبت به اصول سلامتی دچار مشکلات درمانی عدیده ای می‌شوند. به عنوان نمونه اکثر سالمندان نسبت با افزایش قند خون خود حساسیت داشته و گاهاً اقدامات خودسرانه ای برای کاهش میزان آن انجام می‌دهند، در حالی که افت قند خون در سالمندان بسیار خطرناک‌تر بوده و منجر به بروز مشکلات زیادی همچون آسیب مغزی بیمار می‌شود.

وی ادامه داد: بنابراین پکیج‌های آموزشی مختلفی در این رابطه تهیه شده که در اختیار شهروندان و سالمندان قرار خواهد گرفت. البته این اطلاعات از طریق کانال تلگرامی و پیج اینستاگرام @emdadclinic نیز قابل دسترسی است.

 

مرکز آموزش های مهارتی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی

جزئیات و خدمات مرکز درمان در منزل “امداد”

رئیس جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به سایر خدماتی که از طریق این مراکز در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد، اظهار کرد: خدمات پزشکی عمومی و تخصصی به خصوص تخصص‌های ویژه سالمندان، خدمات پرستاری، فیزیوتراپی، کار درمانی، شنوایی سنجی، بینایی سنجی، خدمات نمونه گیری و آزمایشگاهی، دندانپزشکی، تغذیه، رادیولوژی، سونوگرافی، نوار قلب، فیزیو تراپی، ماساژ، کاردرمانی، تهیه دارو، خدمات آمبولانس و غیره جزو خدماتی است که در این مرکز ارائه خواهد شد.

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر بهرامی در خاتمه مهم‌ترین مسئله را حفظ کرامت سالمندان و رضایتمندی بیمار دانست و گفت: متقاضیان برای کسب اطلاعات و دریافت خدمات می‌توانند با شماره ۷۲۱۰۳ تماس حاصل فرمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند *

جستجو

+