دلایل کاهش شنوایی سالمندان

دلایل کاهش شنوایی سالمندان

شنوایی یکی از حواس پنجگانه می باشد که می تواند در بسیاری از مواقع ما را از خطر آگاه سازد.در هنگام عبور از خیابان و یا رانندگی،کم بودن قدرت شنوایی می تواند باعث بروز حادثه شود.

علل شایع کاهش شنوایی عبارتند از:

1-کم شدن قدرت شنوایی به دلیل افزایش سن:با افزایش سن کاهش شنوایی کم کم بروز پیدا می کند،بنابر این معاینه توسط پزشک لازم است.اگر کم شدن قدرت شنوایی مربوط به افزایش سن باشد،با استفاده از سمعک بهتر می شود.

2-جمع شدن جرم در گوش:بطور طبیعی در مجرای گوش جرم تشکیل می شود،این جرم زردرنگ وچرب است وبرای محافظت از مجرای گوش ضروری می باشد.جرم گوش خودبه خود به طرف بیرون حرکت می کند واز مجرای گوش خارج می شود،بنابراین نیازی به دستکاری وخارج کردن جرم گوش وجود ندارد.از فرو بردن اجسامی مانند دسته عینک،سرخودکار،سنجاق وحتی گوش پاک کن در گوش خودداری کنید، چون علاوه بر آسیب رساندن به مجرا ویا پرده گوش موجب فشرده شدن جرم گوش در ته مجرا می شود.

هم چنین در هنگام حمام کردن از فرو بردن لیف در مجرای گوش وشستن آن با صابون یا شامپو خودداری کنید چون مواد شوینده باعث تحریک مجرای گوش می شود ومی تواند موجب عفونت گوش شود.

بعد از حمام نیز برای خشک کردن مجرای گوش هرگز از گوش پاک کن استفاده نکنید،زیرا گوش پاک کن باعث تجمع وفشرده شدن جرم در انتهای مجرای گوش می شود،بعلاوه ممکن است پنبه ی نوک آن در داخل مجرا باقی بماند.

برای خشک کردن مجرا می توانید پس از حمام گوشه ی یک دستمال نخی را بصورت فیتیله در آورده ودر ابتدای مجرای گوش قرار دهید تا به تدریج آب جذب شده ومجرا خشک شود.

در مواردیکه ترشح جرم گوش افزایش یافته یا به علت دستکاری در ته مجرا جمع شده باشد مراجعه به پزشک برای شستشوی گوش ضروری است.

3-سوراخ شدن پرده گوش:عفونت گوش ویا فرو بردن اجسام نوک تیز می تواند موجب سوراخ شدن پرده گوش شود.سوراخ شدن پرده گوش نیز یکی از علل کاهش شنوایی است وبرای بهبود آن باید به پزشک مراجعه کرد.اگر پرده گو ش شما سوراخ شده است قبل از حمام کردن یک پنبه آغشته به وازلین راجلوی مجرای گوش قرار دهید تا مانع از ورود آب به مجرای گوش شود،زیرا ورود آب به داخل گوش احتمال عفونت دوباره را بیشتر می کند.

نکات مهم برای برخودداری از شنوایی مطلوب:

*از رفتن به مکان هایی که سرو صدای زیادی وجود دارد خودداری کنید،زیرا صداهای بلند کاهش شنوایی را بیشتر می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند *

جستجو

+