آنفولانزا چیست؟

آنفولانزا یا گریپ، نوعی بیماری واگیردار است. این بیماری معمولا قسمت‌های فوقانی سیستم تنفسی را درگیر می‌کند و با اینکه به سرماخوردگی شباهت دارد اما بسیار شدیدتر و طولانی‌تر از آن است. آنفولانزا در فصول سرد سال و به‌خصوص در پاییز شیوع پیدا می‌کند. افراد مبتلا به آنفولانزا در اغلب اوقات، چند روزی از کار و فعالیت‌های عادی‌شان باز می‌مانند و اگر مراقب نباشند، می‌توانند این بیماری را به‌راحتی به اطرافیان‌شان نیز انتقال دهند. حال آنکه در افراد سالمند به ویژه سالمندانی که مشکلات سلامتی همچون دیابت یا بیماری قلبی دارند می تواند جدی و تهدید کننده زندگی باشد. این درحالی است که سالمندان در خطر ابتلا به عفونت های ثانویه از جمله ذات الریه هستند.

علائم آنفولانزا

تب، تعریق، سردرد، درد عضلات و مفاصل، گلو درد و گرفتگی بینی از علائم آنفولانزا هستند. برخی از انواع آنفولانزا مانند نوع خاصی از ویروس آنفولانزای A  که به آنفولانزای خوکی معروف است، ممکن است با اسهال و استفراغ نیز همراه باشد. آنفولانزا معمولأ بین ۲ تا ۷ روز طول می کشد.

ممکن است آنفولانزا در کودکان، سالمندان و کسانی که مشکلات قلبی – عروقی و یا تنفسی دارند، با عفونت ریه (پنومونی یا ذات الریه) همراه شود. چنین حالتی در افراد سالم کمتر دیده می شود.

چه چیزی موجب آنفولانزا می‌شود؟

آنفولانزا معمولا توسط ویروس‌های آنفولانزای A و B ایجاد می‌شود. هر سال، انواع مختلفی از ویروس آنفولانزا شایع می‌شود.

عوامل مؤثر در بیماری ها

سن: کودکان و افراد مسن بیشتر سرما می خورند چون سیستم ایمنی بدن آنها ضعیف تر است و دانش و توانایی کمتری برای مراقبت از خود در برابر بیماری دارند.

کم خوابی و استرس: کم خوابی و استرس سیستم ایمنی بدن را ضعیف می کنند و فرد را در معرض انواع بیماری ها قرار می دهند.

دخانیات: سیگار و قلیان چه برای خود شخص مصرف کننده و چه برای اطرافیان او خطر ابتلا به انوع بیماری ها افزایش می دهد چون سیستم ایمنی بدن را ضعیف می کند.

آلرژی: سرماخوردگی و آلرژی دارای علائم مشترکی مثل سوزش گلو و آبریزش بینی هستند. تأثیری که آلرژی بر روی بینی و گلو می گذارد باعث می شود آن ها بیشتر در معرض خطر سرماخوردگی و آنفولانزا قرار بگیرند.

پیشگیری از آنفولانزا با دریافت واکسن

افراد 50ساله و بالاتر و همچنین مراقبین سالمندان بهتر است که واکسن آنفولانزا را سالیانه دریافت کنند . واکسن آنفولانزا را می توانید در مطب پزشک یا از مراکز عمومی سلامت و یا داروخانه ها دریافت کنید. بهترین زمان دریافت واکسن آنفولانزا اواخر مهرماه تا اوایل آبان ماه است.